Vad gäller vid hemarbete?
I och med Coronapandemin har vi blivit fler och fler som arbetar hemifrån. Den nya vardagen där en stor del av personalstyrkan jobbar hemifrån är idag ett faktum för många organisationer.
En arbetsdag på hemmakontoret skiljer sig på många sätt från en arbetsdag på kontoret. För många har det nya sättet att arbeta inneburit utmaningar när det kommer till ergonomi, rutiner, socialt samspel och balansen mellan jobb och fritid. I takt med detta har även behovet av stöd och hjälp till såväl anställda som arbetsgivare ökat.
Oavsett om de anställda arbetar hemifrån eller från kontoret är det arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön. De anställda ska delta i arbetsmiljöarbetet och ta ansvar för att rapportera om risker, sjukdom och olycksfall.
Oavsett om de anställda arbetar hemifrån eller från kontoret är det arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön. De anställda ska även delta i arbetsmiljöarbetet och ta ansvar för att rapportera om risker, sjukdom och olycksfall även om de arbetar på annan ort.
Hur ProHelia hjälper er med hemarbetet
Tillsammans med oss kan ni skapa ett hälsosamt arbetsliv för alla oavsett om arbetsplatsen är hemma eller på kontoret. Alla medarbetare ska känna att de har en viktig plats även om man inte kan träffas fysiskt och bekräfta varandra.
På vår företagshälsa arbetar företagsläkare, företagssköterskor, ergonomer, sjuksköterskor, psykoterapeut/psykologer, arbetsmiljöingenjör och sjukgymnast som kan ge vägledning och stöd till medarbetare, chefer och/eller ledning. En medarbetares ohälsa är ofta en kombination av arbete och privatliv.
Fyra hjälpmedel för ert arbete med hemarbetsmiljö
Vi lyfter fram fyra delar som hittills framkommit som önskemål och behov hos våra kunder. På dessa arbetsplatser arbetar medarbetarna helt hemifrån eller delvis hemifrån.
Vi vill kontinuerligt vidareutveckla vårt erbjudande. Hittar du inte det upplägg som möter dina behov? Hör av dig till oss så skapar vi tillsammans ett upplägg anpassat utifrån ditt företag och era utmaningar!
Hur är er hemarbetsmiljö?
Med en anpassad enkätundersökning som skickas ut elektroniskt till de medarbetare som arbetar hemma får ni en bild av gruppens upplevelse av sin nuvarande arbetsmiljö.
Vi tar hand om utskick av enkäten, och hantering av inkomna svar. När alla svarat sammanställer vi och rapporterar resultatet till chefer och ledning.
Digital kurs: Skapa en bra hemarbetsmiljö
Kursen handlar om hur du skapar en bra arbetsmiljö hemma. Det handlar om arbetsplatsens utformning, grundläggande ergonomi, den sociala arbetsmiljön samt levnadsvanor. Den uppmuntrar till eget ansvar samt var jag som medarbetare kan vända mig om jag behöver hjälp.
Kursen ger deltagaren konkret kunskap om de olika delar som påverkar hemarbetsmiljön.
Digital kurs för chefer: Ledarskap för hemarbete
Kursen har som utgångspunkt de förändrade förutsättningar som råder för chefer/ledare när det gäller hemarbete. Det ställs nya krav och förväntningar på hur vi ska leda och vilken uppföljning och vilket stöd våra medarbetare behöver när vi inte kan träffas fysiskt. Arbetsgivaren har ansvar för sina anställdas arbetsmiljö även vid hemarbete. Det innefattar allt från den fysiska och ergonomiska arbetsmiljön till den sociala och organisatoriska miljön.
Kursen ger deltagaren kunskap om vilka krav som ställs från arbetsmiljöverket, samt hur jag som ledare blir ett bra stöd vid hemarbete.
Individuellt stöd: Ergonomi vid hemarbete
Individuell genomgång av din hemarbetsplats och din hemarbetsmiljö med en Ergonom/sjukgymnast. Genomgång av grunderna i en bra ergonomisk arbetsplats. Tips och hjälp för enskild medarbetare, för att förhindra värk i tex nacke, axlar och rygg.
Hur du kan anpassa din arbetsplats med enkla medel och hur just du behöver röra dig under din arbetsdag. Genomgången av ergonomi bokas individuellt och tar ca 1 timme.
Det här gäller för arbete hemifrån
Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön, även vid arbete hemifrån. Det säger arbetsmiljölagen. I samma lag står även att arbetsgivaren ska göra allt som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. För att få till en hälsosam arbetssituation i hemmet krävs därför ett gott samarbete och en regelbunden dialog mellan chef och medarbetare.
I en situation där man som arbetsgivare har många medarbetare som arbetar hemifrån gäller det att ha koll på företagets arbetsmiljörutiner. Inte minst det systematiska arbetsmiljöarbetet, där bland annat undersökningar, riskbedömningar, åtgärder och handlingsplaner är centrala begrepp.
Det finns mer att läsa på arbetsmiljöverket om arbetsgivarens och arbetstagarens ansvar för arbetsmiljön.
Tillsammans har vi ett gemensamt ansvar för arbetsmiljön, vi är varandras arbetsmiljö. Det innebär att som medarbetare kan du göra mycket själv. Du kan försöka hitta förbättringar som blir bra för dig. Rörelse, variation och pauser är något som alla kan starta med redan idag.
Vill ni ha hjälp med att skapa en god arbetsmiljö vid arbete hemifrån?
Fyll i formuläret direkt här på sidan
Ring gärna och prata med oss om
arbete hemifrån!
Telefon: 018-46 88 00
info(at)prohelia.se