De flesta arbetsplatser har påverkats på ett eller annat sätt av restriktionerna under pandemin. Efter att samhället har återgått till det normala är det nu dags att planera för hur hemarbete ska fungera på er arbetsplats. Alla arbetsplatser behöver diskutera igenom och ta fram riktlinjer för vad som gäller just på vår arbetsplats, med hänsyn till arbetsmiljö, hälsa och sjukfrånvaro.
Levande personalpolicy
Att ha en levande personalpolicy som uppdateras och ändras efter rådande läge är något som alla arbetsplatser bör ha. Uppdatera er personalpolicy med vad som gäller kring hemarbete på arbetsplatsen och ta med vad som gäller vid sjukdomssymtom och sjukdom. I policyn kan ramar förtydligas gällande hemarbete medan detaljerna bäst sker i dialog och kan individanpassas.
Det här är fyra områden som platsar bra i er personalpolicy när det gäller hemarbete:
- I vilken omfattning man kan arbeta hemifrån på den här arbetsplatsen. Gäller det alla eller vissa yrkesgrupper? Har ni bestämt ett max-tak, ex ingen arbetar hemma mer än 2 dagar/vecka. Vad gäller vid sjukdom, kan man arbeta hemifrån då?
- Utformningen av arbetsplatsen i hemmet och vem som betalar för vad. Finns det en fullutrustad arbetsplats på kontoret och vilka krav kan man då ställa på arbetsplatsen hemma?
- Krav på tillgänglighet, fysisk och digital, vid hemarbete.
- Vilka sorts möten passar bäst att ha på arbetsplatsen eller på distans
Arbeta fram riktlinjerna i samråd med personal och skyddsombud. Gör tydligt och klart att det här är en levande policy och den kan komma att ändras. Stäm av regelbundet så att alla är delaktiga i vad som gäller.
Ta kontakt med våra företagssköterskor Anna Holmström, Karin Henriksson och Åsa Jacobson hos oss,
för att få veta mer om framtagandet av riktlinjer eller ställ frågor kring hemarbete.
* text från Regeringens hemsida 7/9-2021